Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 24 mei 2017

Belga 23-05-2017 : Sneltram naar Maastricht zal in 2023 rijden

BRUSSEL 23/05 17:25 (BELGA)
De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal in 2023 beginnen rijden en moet in 2024 volledig operationeel zijn. Dat is dinsdag te horen na een overleg tussen Mobiliteitsminister Ben Weyts, vervoersmaatschappij De Lijn, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Totnogtoe werd verwacht dat het tracé in 2021 zou worden ingehuldigd. Volgens Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) toont dit aan dat "alle partijen ermee verder willen en de effectieve uitvoering van de sneltramlijn een vaste vorm krijgt".
Eind vorig jaar sloten de partijen een overeenkomst voor de aanleg van de sneltram tussen het station van Hasselt en Mosae Forum, een shoppingcentrum in Maastricht. Op termijn moet de tramlijn worden doorgetrokken tot het station van Maastricht. De tram zal welli cht pas in 2023 rijden, al bekijken de samenwerkende partijen nog steeds of het project eventueel kan worden versneld.
De aanleg van de tramlijn werd intussen in één gezamenlijke planning voor België en Nederland gegoten. Daarin zijn onder meer het rollend materieel, maar ook bijvoorbeeld de haltes en parkeervoorzieningen opgenomen. De voorbereidingen van het project lopen tot 2020, waarna met de aanleg kan worden begonnen. Die neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag.
Nederland zal begin 2018 met een nieuw bestemmingsplan komen, dat nodig is omdat de tram in eerste instantie niet zal doorrijden tot het station van Maastricht. In België moet nog worden overlegd met spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, die een hele reeks overwegen moet opheffen. Het gaat om zeven overwegen in Diepenbeek en zeven in Bilzen, waarvan de opheffing in totaal 31 miljoen euro zou kosten.
Vlaams Volksvertegenwoordiger Marino Keulen is tevreden met de beslissing rond de sneltram. "Door de nieuwe structuur die alle partners hebben opgezet, waarbij men op geregelde tijdstippen samenzit en samen de regie in handen neemt, ontstaat er een vruchtbaar samenwerkingsmodel die niet alleen het geloof in Spartacus lijn 1, maar ook de effectieve uitvoering ervan ten goede komt", aldus Keulen.

Naar aanleiding van de aanpassing van de doelstelling van 2021 naar 2023, stelt Keulen een parlementaire vraag aan minister Weyts. Zo wil Keulen weten of de bijstelling is gebeurd om een "zekere voorzichtigheid in te bouwen om eventuele vertragingen op te vangen". Ook over de situatie van Spartacuslijn 2, die moet sporen van Diepenbeek via Genk naar Maasmechelen, wil Keulen meer informatie van de minister.