Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 1 maart 2017

Persbericht 28-02-2017 : “Obstakel rond spoorwegovergangen in Bilzen zal de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht niet tegenhouden”

Eind december 2016 stelde de burgemeester van Bilzen dat er nog geen akkoord is over de zes spoorovergangen in haar gemeente. Dit akkoord is noodzakelijk om de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht te realiseren. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde hierover een vraag aan bevoegd minister Weyts en kwam te weten dat er in Bilzen een betwisting is over één spoorwegovergang en dat voor de overwegen in Diepenbeek de samenwerkingsovereenkomst volledig ondertekend is. “Van zodra het probleem rond de overweg aan de Sint-Lambertuslaan in Bilzen opgelost is, kan de samenwerkingsovereenkomst ondertekend worden”, aldus Keulen.

Wat de overwegen in Bilzen betreft is er enkel een discussie over de mogelijke ondertunneling van de spoorwegovergang aan de Sint-Lambertuslaan. Deze overweg heeft geen direct gevolg voor de tramverbinding, maar zit wel mee in de samenwerkingsovereenkomst van zes spooroverwegen die elke partij dient te ondertekenen, zoals Infrabel, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Wat de overwegen in Diepenbeek betreft is er geen enkel probleem meer, daar hiervoor de samenwerkingsovereenkomst ondertekend is met een addendum voor de overwegen aan de Waardestraat en de Peperstraat.

De overweg aan de Sint-Lambertuslaan maakt geen deel uit van het tracé van de sneltram, maar men heeft alle spooroverwegen gebundeld om deze in één keer aan te pakken. “Dit mag echter geen invloed hebben op de realisatie van de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Infrabel en Bilzen mogen geen bondgenoten worden om Spartacus tegen te werken. De eerste omdat ze in besparingsmodus zijn en de tweede omdat men nu eenmaal tegen het project is”, vreest Marino Keulen.


“Nadat het addendum van de kaderovereenkomst tussen de Vlaamse en Nederlandse partijen gesloten is eind vorig jaar, is en blijft het de vaste overtuiging van de Vlaamse Regering om dit project te realiseren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er snel een oplossing voor de laatste spooroverweg gevonden zal worden en ook deze klif gerond is. Ondertussen werkt men naarstig verder met de realisatie van de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht”, besluit Keulen.