Eind december 2016 stelde de
burgemeester van Bilzen dat er nog geen akkoord is over de zes spoorovergangen
in haar gemeente. Dit akkoord is noodzakelijk om de sneltramverbinding tussen
Hasselt en Maastricht te realiseren. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino
Keulen (Open Vld) stelde hierover een vraag aan bevoegd minister Weyts en kwam
te weten dat er in Bilzen een betwisting is over één spoorwegovergang en dat
voor de overwegen in Diepenbeek de samenwerkingsovereenkomst volledig
ondertekend is. “Van zodra het probleem rond de overweg aan de
Sint-Lambertuslaan in Bilzen opgelost is, kan de samenwerkingsovereenkomst
ondertekend worden”, aldus Keulen.
Wat de overwegen in Bilzen betreft is er enkel een discussie over de
mogelijke ondertunneling van de spoorwegovergang aan de Sint-Lambertuslaan.
Deze overweg heeft geen direct gevolg voor de tramverbinding, maar zit wel mee
in de samenwerkingsovereenkomst van zes spooroverwegen die elke partij dient te
ondertekenen, zoals Infrabel, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
Wat de overwegen in Diepenbeek betreft is er geen enkel probleem meer,
daar hiervoor de samenwerkingsovereenkomst ondertekend is met een addendum voor
de overwegen aan de Waardestraat en de Peperstraat.
De overweg aan de Sint-Lambertuslaan maakt geen deel uit van het tracé
van de sneltram, maar men heeft alle spooroverwegen gebundeld om deze in één
keer aan te pakken. “Dit mag echter geen invloed hebben op de realisatie van de
sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Infrabel en Bilzen mogen geen
bondgenoten worden om Spartacus tegen te werken. De eerste omdat ze in
besparingsmodus zijn en de tweede omdat men nu eenmaal tegen het project is”,
vreest Marino Keulen.
“Nadat het addendum van de kaderovereenkomst tussen de Vlaamse en
Nederlandse partijen gesloten is eind vorig jaar, is en blijft het de vaste
overtuiging van de Vlaamse Regering om dit project te realiseren. Ik ben er dan
ook van overtuigd dat er snel een oplossing voor de laatste spooroverweg
gevonden zal worden en ook deze klif gerond is. Ondertussen werkt men naarstig
verder met de realisatie van de sneltramverbinding tussen Hasselt en
Maastricht”, besluit Keulen.