In totaal zijn er veertien
projecten op Vlaams grondgebied aangemeld bij de Europese Commissie om kans te
maken op subsidies voor infrastructuurwerken (TEN-T/CEF: Trans-European
Transport-network/Connecting Europe Facility). Het gaat om een vraag naar
95.691.070 euro cofinanciering. Er zijn drie soorten projecten aangemeld:
projecten waarbij Vlaanderen zelf als aanvrager optreedt, projecten waarbij
private consortia een aanvraag doen met een Vlaamse onderneming als partner of
op Vlaams grondgebied en projecten waarbij het federale niveau de aanvrager is
en wat op Vlaams grondgebied uitgevoerd wordt. Tegen de zomer van 2017 zal de
Europese Commissie bekend maken welke projecten subsidies/cofinanciering zullen
ontvangen.
Vlaanderen blijft investeren in infrastructuur en duurzame mobiliteit
en heeft hiervoor veertien projecten aangemeld bij het Innovation and Networks
Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Deze beslissen tegen de
zomer van 2017 welke projecten weerhouden worden en subsidies krijgen in de
vorm van cofinanciering.
De ingediende projecten (zie de bijlage voor een volledig overzicht)
gaan zowel over infrastructuurwerken (bv. elektrificatie spoorlijn 19
Mol-Neerpelt-Weert – onderdeel van de IJzeren Rijn), als groene brandstof (bv.
investeren in LNG) en moderne technologie om de verkeersstromen te
optimaliseren (bv. Intelligente Transport Systemen).
Dit is de derde oproep voor TEN-T/CEF en in de voorbije oproepen heeft
de Vlaamse Regering onder andere geld gekregen voor de verhoging van de bruggen
over het Albertkanaal en de optimalisatie van het kanaal Gent-Terneuzen.
“Deze projectoproep heeft de Vlaamse Regering vooral aangewend om in
te zetten op duurzame mobiliteit en groene energie. Dit ligt ook helemaal in
lijn met de ambities van de Vlaamse Regering ter zake. Daarnaast zijn er door
de federale overheid ook twee spoordossiers aangemeld die voor Vlaanderen zeer
belangrijk zijn: de elektrificatie van de spoorlijn 19 Mol-Weert en een studie
naar de optimalisatie van de spoorinfrastructuur in de kanaalzone
Gent-Terneuzen. Het toont aan dat met Europese cofinanciering Vlaanderen blijft
inzetten in innovatie en verduurzaming”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen.