Persbericht 22 maart 2017 : “Veertien projecten door Vlaanderen aangemeld bij Europese Commissie om kans te maken op cofinanciering”

In totaal zijn er veertien projecten op Vlaams grondgebied aangemeld bij de Europese Commissie om kans te maken op subsidies voor infrastructuurwerken (TEN-T/CEF: Trans-European Transport-network/Connecting Europe Facility). Het gaat om een vraag naar 95.691.070 euro cofinanciering. Er zijn drie soorten projecten aangemeld: projecten waarbij Vlaanderen zelf als aanvrager optreedt, projecten waarbij private consortia een aanvraag doen met een Vlaamse onderneming als partner of op Vlaams grondgebied en projecten waarbij het federale niveau de aanvrager is en wat op Vlaams grondgebied uitgevoerd wordt. Tegen de zomer van 2017 zal de Europese Commissie bekend maken welke projecten subsidies/cofinanciering zullen ontvangen.

Vlaanderen blijft investeren in infrastructuur en duurzame mobiliteit en heeft hiervoor veertien projecten aangemeld bij het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. Deze beslissen tegen de zomer van 2017 welke projecten weerhouden worden en subsidies krijgen in de vorm van cofinanciering.

De ingediende projecten (zie de bijlage voor een volledig overzicht) gaan zowel over infrastructuurwerken (bv. elektrificatie spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Weert – onderdeel van de IJzeren Rijn), als groene brandstof (bv. investeren in LNG) en moderne technologie om de verkeersstromen te optimaliseren (bv. Intelligente Transport Systemen).

Dit is de derde oproep voor TEN-T/CEF en in de voorbije oproepen heeft de Vlaamse Regering onder andere geld gekregen voor de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en de optimalisatie van het kanaal Gent-Terneuzen.


“Deze projectoproep heeft de Vlaamse Regering vooral aangewend om in te zetten op duurzame mobiliteit en groene energie. Dit ligt ook helemaal in lijn met de ambities van de Vlaamse Regering ter zake. Daarnaast zijn er door de federale overheid ook twee spoordossiers aangemeld die voor Vlaanderen zeer belangrijk zijn: de elektrificatie van de spoorlijn 19 Mol-Weert en een studie naar de optimalisatie van de spoorinfrastructuur in de kanaalzone Gent-Terneuzen. Het toont aan dat met Europese cofinanciering Vlaanderen blijft inzetten in innovatie en verduurzaming”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.