Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 17 maart 2017

Persbericht 16-03-2017 : “De voortgang van de Spartacusverbinding Hasselt-Maastricht heeft nood aan een hogere versnelling”

In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken is vandaag de voortgang van de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht besproken. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) maakt zich zorgen over de evolutie van dit dossier: “De Nederlandse partners hebben enkele probleempunten op tafel gelegd en Infrabel stelt dat er geen geld voorzien is voor de afschaffing van de spoorwegovergangen in Bilzen en Diepenbeek. De sense of urgency is uit dit dossier aan Vlaamse zijde en daarom stelde ik hierover enkele vragen aan bevoegd minister Weyts.”

Vragen bij de Nederlanders

Minister Weyts stelt dat de voortgang van de tramlijn belangrijk blijft voor de Vlaamse Regering, maar dat men met aanbestedingen en onteigeningen wacht totdat het bestemmingsplan van de gemeente Maastricht afgerond is. Door de problemen aan Nederlandse zijde in de periode 2014-2015 heeft men de onteigeningen en aanbesteding on hold geplaatst. Op 22 mei zal de minister samenzitten met de Nederlandse partners om alle problemen te bespreken. De claim van het Rijk zag minister Weyts vooral als een aansporing naar de gemeente Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg toe. Echter, dit is een interne zaak van de Nederlanders en hierin zal de minister zich niet bemoeien.

“De claim van staatssecretaris Dijksma om de subsidie van 37 miljoen euro terug te trekken indien de tramverbinding niet gerealiseerd wordt voor 2020 is niet zo dwingend. Op dit punt zitten de minister en ik op dezelfde golflengte, want de minister bevestigde mijn aanvoelen”, aldus Marino Keulen.

Infrabel

Wat het afschaffen van de overwegen betreft stelt de minister dat ook hij verrast was door de communicatie van Infrabel. Zeker omdat de engagementen aan Vlaamse zijde duidelijk zijn, maar de protocollen voor de spoorovergangen in Bilzen nog niet ondertekend zijn. Voor Diepenbeek is dit wel het geval (sinds 2008), maar nu stelt Infrabel dat er te weinig budget voorzien is. Daarom zal minister Weyts volgende week de heer Lallemand van Infrabel zien en ook een interministeriële conferentie samenroepen van de ministers van mobiliteit om zijn federale collega Bellot te spreken hierover.

Werk maken van de onteigeningen


“Het is positief dat minister Weyts de komende weken gesprekken aangaat met de verschillende partijen. Het Spartacusproject heeft nood aan een nieuwe versnelling na de ondertekening van het addendum in december 2016. Iedereen is en blijft overtuigd van de noodzaak van het project voor de mobiliteit in Limburg. Aan Vlaamse zijde moeten we ondertussen werk maken van de onteigeningen. Dit is complex en tijdrovend en hierin mogen we geen tijd verliezen”, stelt Keulen vast.