Vlaanderen investeerde in 2016
extra middelen in bijkomende slimme verkeerslichten, maar de weg is nog lang om
via goed afgestelde verkeerslichten voor een vlotte doorstroming te zorgen
stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen vast. “In 2016 werden in
Vlaanderen 325 lichtenregelingen aangepast. Minister Weyts stelde als doel
voorop in 2015 om jaarlijks 350 verkeerslichten aan te pakken, zodat vier jaar
later elk verkeerslicht een slim verkeerslicht zou zijn. Vorig jaar haalde men
dit aantal niet, maar het team verkeersplanners van het Agentschap Wegen en
Verkeer (AWV) is uitgebreid van 5 naar 8 personen en er is een bijkomend budget
voorzien zodat de komende jaren een tandje bijgestoken kan worden”, aldus
Keulen. “Slimme verkeerslichten beteken een enorme winst voor de doorstroming
en komt de filedruk op onze gewestwegen ten goede. Op dit vlak voeren we een
inhaalbeweging door ten opzichte van ons buurland Nederland, waar deze techniek
al langer toegepast wordt, maar tegen het einde van de legislatuur zal elk
verkeerslicht op een gewestweg een slim verkeerslicht zijn.”
Bijkomende middelen om te
investeren in slimme verkeerslichten
In 2016 voorzag het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) 325 kruispunten
met verkeerslichten van een nieuwe verkeerslichtenregeling. Om dit te
realiseren werd naast het reguliere krediet van AWV ook een bijkomend budget
van vijf miljoen euro vrijgemaakt. Voor de praktische realisatie hiervan werd
het team van verkeersplanners van AWV uitgebreid van 5 naar 8 personen.
Provincie
|
Aantal
aangepaste verkeerslichtenregelingen in 2016
|
Antwerpen
|
90
|
Limburg
|
34
|
Oost-Vlaanderen
|
77
|
Vlaams-Brabant
|
54
|
West-Vlaanderen
|
70
|
In bijlage is een overzicht gevoegd van de kruispunten waarvoor de
lichtenregeling door AWV werd aangepast in 2016.
De kostprijs per kruispunt komt neer op een bedrag tussen de €88 en
€3.000 (excl. BTW), maar hangt af van de specifieke situatie per kruispunt (bv.
het plaatsen van bijkomende detectielussen in de weg). De
verkeerslichtenregeling wordt opgemaakt door de verkeersplanners van AWV en
nadien uitgevoerd door een externe aannemer.
Achterstand wegwerken om
bijkomende wegcapaciteit te realiseren met een vlotte doorstroming
Indien nodig worden na de nieuwe verkeerslichtenregeling nog
aanpassingen doorgevoerd, maar een evaluatie wordt niet standaard uitgevoerd.
Wel heeft AWV een visie over slimme verkeerslichten uitgewerkt die dateert uit
2015 en dient als handvest voor elke toekomstige aanpassing.
“Ondanks het feit dat men voor 2016 het vooropgestelde aantal van 350
aangepaste verkeerslichten niet haalt, investeert minister Weyts fors in slimme
verkeerslichten en dit komt de doorstroming alleen maar ten goede. Naast een
performant openbaar vervoer zorgen goed afgestelde verkeerslichten voor een
winst aan capaciteit op onze wegen en dus minder files op onze reeds overvolle
gewestwegen. Deze investeringen zijn nodig omdat we op het vlak van slimme
mobiliteit toch wel een achterstand hebben op onze buurlanden”, stelt Keulen
vast.
“Tegen 2020 moet elk verkeerslicht in Vlaanderen een slim
verkeerslicht zijn”, besluit Marino Keulen.