Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 9 februari 2017

Persbericht 08-02-2017 : “Trajectcontroles op gewestwegen intelligent inzetten zodat het de verkeersveiligheid verhoogt”

Uit het antwoord van bevoegd minister Weyts over de voortgang van de trajectcontroles op autosnelwegen en gewestwegen blijkt dat men vooral wacht op het federale cameraschild voordat Vlaanderen zelf actie zal ondernemen. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) maant de minister wel aan om de federale regering aan te zetten tot de uitvoering van dit cameraschild. Op de gewestwegen moet Vlaanderen zelf initiatief tonen door trajectcontroles te realiseren op plaatsen waar veel mensen wonen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Terreurbestrijding en verkeersveiligheid gaan hand in hand

De federale minister van Binnenlandse Zaken heeft in de nasleep van de aanslagen in Brussel de beslissing genomen voor een ANPR-cameraschild op de autosnelwegen waarbij niet enkel criminelen gevat kunnen worden, maar ook de snelheid gemeten kan worden. In het kader van verkeersveiligheid is dit een opportuniteit en minister Weyts werkt daar aan mee. Vlaanderen voorziet voor de periode 2017-2019 4 miljoen euro om de blinde vlekken (plaatsen waar het federale cameraschild niet voorzien is) in te vullen met bijkomende ANPR-camera’s. De drie bestaande trajectcontroles worden ingepast in het gebiedsdekkend ANPR-netwerk op de autosnelwegen en de twee aangekondigde bijkomende trajectcontroles (op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee) worden on hold gezet.

“De belangrijkste taak van minister Weyts is, om naast het invullen van de blinde vlekken, de federale overheid tot uitvoering van het gebiedsdekkende ANPR-netwerk aan te zetten”, aldus Keulen. “Trajectcontroles op autosnelwegen zijn noodzakelijk en daar moet handhaving zijn, maar daar gebeuren niet de zwaarste verkeersongevallen en vallen niet de meeste verkeersdoden. Dit gebeurt vooral op gewest – en gemeentewegen door een onaangepaste snelheid. Daarom heeft de Vlaamse overheid ook een taak om trajectcontroles te realiseren op gewestwegen.”

Prioriteit op gewstwegen

Nadat minister Weyts eerder aankondigde dat de Vlaamse overheid de financiering van trajectcontroles op gewestwegen volledig voor eigen rekening ging nemen (en dus niet langer in samenwerking met de lokale overheid en de lokale politiezone), blijkt nu dat hierdoor slechts 4 (N419 te Zwijndrecht, N18 te Dessel, N14 te Hoogstraten en de N19 te Herselt) van de 26 aangekondigde trajectcontroles op gewestwegen gerealiseerd zijn. De 22 andere worden niet meer gerealiseerd.


“Voor Open Vld is het vanzelfsprekend dat trajectcontrole op de eerste plaats ingezet wordt op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren door overdreven of onaangepaste snelheid. Op snelwegen is dit vaak minder het geval dan op gewestwegen die door dorpskernen snijden en waar publieke voorzieningen (bv. ziekenhuizen, scholen, rusthuizen …) zich situeren. Daarom liggen op de gewestwegen die doorheen dorpskernen snijden kansen voor minister Weyts om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersdoden te verminderen met behulp van trajectcontrole”, besluit Marino Keulen.