Uit het antwoord van bevoegd
minister Weyts over de voortgang van de trajectcontroles op autosnelwegen en
gewestwegen blijkt dat men vooral wacht op het federale cameraschild voordat
Vlaanderen zelf actie zal ondernemen. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino
Keulen (Open Vld) maant de minister wel aan om de federale regering aan te
zetten tot de uitvoering van dit cameraschild. Op de gewestwegen moet
Vlaanderen zelf initiatief tonen door trajectcontroles te realiseren op
plaatsen waar veel mensen wonen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Terreurbestrijding en
verkeersveiligheid gaan hand in hand
De federale minister van Binnenlandse Zaken heeft in de nasleep van de
aanslagen in Brussel de beslissing genomen voor een ANPR-cameraschild op de
autosnelwegen waarbij niet enkel criminelen gevat kunnen worden, maar ook de
snelheid gemeten kan worden. In het kader van verkeersveiligheid is dit een
opportuniteit en minister Weyts werkt daar aan mee. Vlaanderen voorziet voor de
periode 2017-2019 4 miljoen euro om de blinde vlekken (plaatsen waar het federale
cameraschild niet voorzien is) in te vullen met bijkomende ANPR-camera’s. De
drie bestaande trajectcontroles worden ingepast in het gebiedsdekkend
ANPR-netwerk op de autosnelwegen en de twee aangekondigde bijkomende
trajectcontroles (op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen
Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee) worden on hold gezet.
“De belangrijkste taak van minister Weyts is, om naast het invullen
van de blinde vlekken, de federale overheid tot uitvoering van het
gebiedsdekkende ANPR-netwerk aan te zetten”, aldus Keulen. “Trajectcontroles op
autosnelwegen zijn noodzakelijk en daar moet handhaving zijn, maar daar
gebeuren niet de zwaarste verkeersongevallen en vallen niet de meeste
verkeersdoden. Dit gebeurt vooral op gewest – en gemeentewegen door een
onaangepaste snelheid. Daarom heeft de Vlaamse overheid ook een taak om
trajectcontroles te realiseren op gewestwegen.”
Prioriteit op gewstwegen
Nadat minister Weyts eerder aankondigde dat de Vlaamse overheid de
financiering van trajectcontroles op gewestwegen volledig voor eigen rekening
ging nemen (en dus niet langer in samenwerking met de lokale overheid en de
lokale politiezone), blijkt nu dat hierdoor slechts 4 (N419 te Zwijndrecht, N18
te Dessel, N14 te Hoogstraten en de N19 te Herselt) van de 26 aangekondigde
trajectcontroles op gewestwegen gerealiseerd zijn. De 22 andere worden niet
meer gerealiseerd.
“Voor Open Vld is het vanzelfsprekend dat trajectcontrole op de eerste
plaats ingezet wordt op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren door overdreven
of onaangepaste snelheid. Op snelwegen is dit vaak minder het geval dan op
gewestwegen die door dorpskernen snijden en waar publieke voorzieningen (bv.
ziekenhuizen, scholen, rusthuizen …) zich situeren. Daarom liggen op de
gewestwegen die doorheen dorpskernen snijden kansen voor minister Weyts om de
verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersdoden te verminderen met
behulp van trajectcontrole”, besluit Marino Keulen.