“In Vlaanderen wordt regelmatig
gediscussieerd over de staat van het wegdek op onze wegen en wordt verwezen
naar Nederland waar de wegen vlotter berijdbaar lijken. Toch wordt er ook in
Vlaanderen gekeken of innovaties mogelijk zijn”, stelt Marino Keulen vast. Uit
het antwoord op een schriftelijke vraag aan bevoegd minister Weyts blijkt dat
er 11 proefvakken de afgelopen jaren geweest zijn en er volgend jaar
geëxperimenteerd wordt met een nieuwe scheurremmende toplaag op basis van een
grid met staalkoord.
De 11 proefvakken van de afgelopen jaren zijn ondertussen geëvalueerd
en sommige ideeën zijn opgenomen in het standaardbestek van het Agentschap
Wegen en Verkeer (AWV). Het gaat dan onder meer over de mogelijkheid om asfalt
te produceren bij verlaagde temperatuur, actieve scheuraanzet, verhoogde
stijfheid (enkel voor autosnelwegen) en geluidsarme toplagen.
In 2017 komt er een proefvak met een nieuwe scheurremmende toplaag op
basis van een grid met staalkoord. De locatie en de timing dienen wel nog
vastgelegd te worden. Ook de studie van de Universiteit Antwerpen over
asfaltcollectoren maakt kans op een proefvak. In dit project slaan collectoren in
de zomer de warmte op en geven deze in de winter terug af aan de toplaag en
kunnen die zo ijsvrij houden.