BRUSSEL 05/12 15:04 (BELGA)
De meerderheidspartijen in het Vlaams parlement (N-VA, CD&V en Open Vld) willen autodelen stimuleren. Ze hebben een voorstel klaar waarin ze onder meer pleiten voor een Vlaams erkenningskader voor autodeelorganisaties. Dat kader moet het voor die organisaties makkelijker maken om dossiers in te dienen bij lokale besturen. De parlementsleden vragen ook een mogelijke privatisering van Cambio, de bekendste bestaande autodeelorganisatie, te onderzoeken.
De meerderheidspartijen in het Vlaams parlement (N-VA, CD&V en Open Vld) willen autodelen stimuleren. Ze hebben een voorstel klaar waarin ze onder meer pleiten voor een Vlaams erkenningskader voor autodeelorganisaties. Dat kader moet het voor die organisaties makkelijker maken om dossiers in te dienen bij lokale besturen. De parlementsleden vragen ook een mogelijke privatisering van Cambio, de bekendste bestaande autodeelorganisatie, te onderzoeken.
Autodelen
zit in de lift. Begin 2016 maakten in Vlaanderen 12.000 tot 14.000 mensen
gebruik van de verschillende autodeelsystemen, en waren er ongeveer 1.200
gedeelde auto's beschikbaar. Dat is een verdubbeling tegenover begin 2015. Maar
de piek is nog niet bereikt. Het bestaande potentieel is nog lang niet gebruikt
en verschillende steden als Leuven en Gent hebben steile ambities. Zo mikt Gent
alleen bijvoorbeeld op 20.000 autodelers tegen 2020.
Parlementsleden
Annick De Ridder (N-VA), Dirk De Kort (CD&V) en Marino Keulen (Open Vld)
zijn overtuigd van de voordelen van autodelen en willen de groei helpen
aanzwengelen. In een voorstel van resolutie pleiten ze onder meer voor een
Vlaams erkenningskader voor autodeelorganisaties. Zo'n kader kan er
bijvoorbeeld voor zorgen dat organisaties met een erkenning niet bij elk lokaal
bestuur een afzonderlijk dossier moeten indienen.
Autodeelorganisaties
zouden daarbij wel aan enkele criteria moeten voldoen, zoals de uitbouw van een
gemeenschappelijk reservatieplatform en het bezorgen van bepaalde
(gebruikers)gegevens aan de overheid. Die data zou de overheid dan kunnen
gebruiken voor een groter onderzoek naar autodelen.
Tegelijk
vragen de parlementsleden om te onderzoeken of Cambio, de bekendste en grootste
autodeelorganisatie in Vlaanderen, "op eigen benen kan staan". In de
resolutie wordt gevraagd om te bekijken of Cambio (waarin de overheid nu nog
participeert via de Vlaamse Vervoersmaatschappij, red.) geprivatiseerd kan
worden "teneinde objectief en neutraal alle mogelijke spelers in
Vlaanderen te kunnen verwelkomen op basis van de waardevolle kennis die de
participatie in Cambio de overheid opgebracht heeft".
Tot
slot moet ook de Vlaamse overheid zelf het goede voorbeeld geven en bekijken in
hoeverre het haar wagenpark kan inzetten in autodeelsystemen.