Nadat Vlaams minister van
Mobiliteit Weyts aangaf niet tevreden te zijn met het voorliggende vervoersplan
2016-2020 van de NMBS, ondervroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen
(Open Vld) hem vandaag in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement
hierover. “De minister stelde dat het vervoersplan voorlopig ‘on hold’ gezet
wordt en in december gekoppeld wordt aan een het investeringsprogramma van de
NMBS en Infrabel. Het is positief dat de minister blijft pleiten voor de
Vlaamse spoorprioriteiten (zoals spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt), maar gezien de
besparingen bij de spoormaatschappij blijf ik pleiten om de mogelijkheid van
cofinanciering te overwegen,” aldus Keulen.
De minister gaf in de plenaire vergadering duiding bij zijn standpunt
en vooral ook bij het overleg dat heeft plaatsgevonden met zijn collega’s van
Mobiliteit en de toekomst van het vervoersplan. Ook Lies Jans, Joris
Vandenbroucke en Lode Ceyssens hadden gelijkaardige vragen aan de minister.
“Hieruit blijkt dat het vervoersplan gekoppeld zal worden aan het
investeringsplan en dat minister Weyts de Vlaamse spoorprioriteiten naar voren
blijft schuiven om deze te laten opnemen in het investeringsplan. Aangezien de
federale spoormaatschappijen 3 miljard dienen te besparen tegen 2019 wil ik
echter nog een stap verder gaan dan de minister. Deze ijvert voor
prefinanciering van de Vlaamse prioritaire spoorlijnen (in casu lijn 18
Hasselt-Neerpelt), waarbij de Vlaamse overheid geld voorschiet aan de NMBS en
Infrabel. Ik pleit voor cofinanciering, waarbij de Vlaamse overheid een deel van
de aan te leggen spoorlijn betaalt. Dit is wettelijk perfect mogelijk en
absoluut verdedigbaar aangezien het spoorlijnen betreft die volledig op Vlaams
grondgebied liggen. Wij zijn politici geen theologen. De reizigers willen
oplossingen, de methode is dan ondergeschikt aan het doel,” besluit Marino
Keulen.