Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 6 oktober 2016

#Persbericht Marino Keulen 06-10-2016#:“Marino Keulen (Open Vld) pleit voor cofinanciering Vlaamse spoorprioriteiten”#

Om de Vlaamse spoorprioriteiten uit 2013 te realiseren, moeten we niet wachten op NMBS/Infrabel en het federale niveau, maar zelf het heft in handen nemen stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) vast. Daarom roept hij vandaag bevoegd minister Weyts op om met geld over de brug te komen en zo een prioriteit als spoorlijn 18 (Hasselt-Neerpelt) aan te leggen met Vlaams geld.
“Limburg heeft nood aan bijkomende spoorinitiatieven en voor de Vlaamse Regering is spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt de prioriteit der prioriteiten. Om dit te bespoedigen en gezien de besparingsoperatie bij de NMBS en Infrabel is het noodzakelijk dat Vlaanderen dit project co-financiert,” is de stelling van Keulen. “Dat zal dan ook de basis van mijn pleidooi zijn in de commissie van Mobiliteit en Openbare Werken van vandaag. Met prefinanciering alleen zullen we de NMBS en Infrabel nooit tot enige vooruitgang in Limburgse spoordossiers bewegen, daarom moeten we als Vlaanderen zelf het geld op tafel leggen.”
Bij cofinanciering betaalt de Vlaamse regering-zelf de investering. In geval van prefinanciering schiet de Vlaamse Regering het geld voor maar moet de nationale spoormaatschappij dat nadien terugbetalen. De realisatie van de spoorlijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt is perfect uitvoerbaar en kan op korte termijn gebeuren tegen een minimum aan investeringen. De exploitatie van de spoorlijn zal wel bij de NMBS liggen.

“De spoorlijn zelf ligt in Limburg en dus volledig op Vlaams grondgebied. Het zijn de Limburgers die hierdoor worden bediend. Onze provincie is sedert jaar-en-dag het stiefkind inzake spoorinvesteringen. Dit Vlaams geld in de vorm van cofinanciering kan een versnelling en verruiming betekenen inzake het spooraanbod in Limburg. Op die manier is deze Vlaamse cofinanciering goed besteed geld. De NMBS en Infrabel moeten tegen 2019 3 miljard euro besparen. Als Limburg met andere woorden moet wachten op de nationale spoorwegmaatschappij om deze spoorverbinding Hasselt-Neerpelt uit te voeren, gaat dat nog jaren duren wegens een gebrek aan geld. Die tijd van nog langer wachten is er niet (meer),” besluit Marino Keulen.