BRUSSEL 28/10 13:43 (BELGA)
Om efficiëntieredenen gaat De Lijn in de toekomst haar moto's enkel nog inzetten voor interventies in de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen en dit vooral in de steden Antwerpen en Gent. In Limburg worden ze sinds het najaar van 2015 niet meer gebruikt en ook in Vlaams-Brabant zal het gebruik worden stopgezet. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).
Om efficiëntieredenen gaat De Lijn in de toekomst haar moto's enkel nog inzetten voor interventies in de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen en dit vooral in de steden Antwerpen en Gent. In Limburg worden ze sinds het najaar van 2015 niet meer gebruikt en ook in Vlaams-Brabant zal het gebruik worden stopgezet. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).
De
Lijn investeerde sinds 2001 in de aankoop van interventiemoto's in het kader
van het Veiligheidsplan. Ze worden vooral gebruikt voor interventies van
controleurs bij gevallen van agressie of ongevallen. Momenteel bezit De Lijn 15
moto's in Vlaams-Brabant, 9 in Antwerpen, 5 in Oost-Vlaanderen en 4 in Limburg.
De voertuigen zijn gemiddeld ach t jaar oud en boekhoudkundig volledig
afgeschreven. De totale aankoopprijs van de moto's bedroeg 173.400 euro. Voor
het materiaal aan kleding en helmen werd nog eens 182.794 euro betaald.
"De meerwaarde van de moto's is zowel in
Limburg als in Vlaams-Brabant onvoldoende. De motards kunnen immers moeilijk
worden ingezet voor andere taken dan interventie. Door het dichter busnetwerk
en tramexploitatie in Antwerpen en Gent is het aantal interventies bij
agressie, ongevallen en doorstromingsproblemen hoger en blijft de inzet daar
efficiënt. Ook het groot aantal evenementen in beide provincies maakt dat de
inzet van moto's hier nuttig blijft", aldus Ben Weyts.