Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 1 juli 2016

#Persbericht Marino Keulen 30-06-2016#:“Eerste editie FietSOmeter succesvol en noodzakelijke stap voor verkeerseducatie op school”#

146 Vlaamse scholen (in totaal 1.949 leerlingen) hebben deelgenomen aan de eerste editie van de FietSOmeter van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) voor middelbare scholieren. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opgevraagd heeft bij bevoegd minister Weyts. “FietSOmeter is een praktijktest die vijf vaardigheden van de scholier test. In eerste instantie op de speelplaats en nadien in het verkeer. Bovendien is na het succes van de eerste editie reeds de inschrijfmodule voor het schooljaar 2016/2017 geopend. Een grondige evaluatie van het project dient wel nog te gebeuren in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en het departement Mobiliteit en Openbare Werken,” legt Keulen uit.
De praktijktest focust op vijf fietsvaardigheden: veilig fietsgedrag, compact rijden in groep, van richting veranderen, ritsen en communiceren. Deze vaardigheden passen de leerlingen eerst toe op hun eigen speelplaats onder begeleiding van hun leerkracht om nadien dit in het verkeer te testen. De doelgroep focust vooral op scholieren van het eerste middelbaar, daar deze vaak voor het eerst (in groep) over langere afstand naar hun school fietsen. Geïnteresseerde scholen kunnen zich voor het schooljaar 2016/2017 tot en met 6 mei 2017 inschrijven en zo gebruik maken van het ontwikkelde lespakket.
In totaal deden 146 Vlaamse scholen mee: 53 scholen uit Antwerpen, 15 uit Vlaams-Brabant, 36 uit Oost-Vlaanderen, 26 uit West-Vlaanderen, 14 uit Limburg en ook nog 5 Brusselse scholen. Uiteindelijk hebben in totaal 1.949 leerlingen deelgenomen aan de praktijktest en slaagde 92,65% van hen hiervoor. Let wel, scholen kunnen nog tot 30 juni gegevens invoeren, dus dit aantal kan nog verder oplopen.
“Uit ongevallencijfers blijkt steeds weer dat (jonge) fietsers een risicogroep blijven. Verkeerseducatie op school is dan ook een onmisbaar element in het goed wegwijs maken van de jongeren in het verkeer. Wanneer men op een correcte manier de regels leert, via deze speelse praktijktest waarbij elke leerling een brevet ontvangt, zal men deze ook nadien toepassen in het verkeer en hopelijk zien we dat resultaat binnen enkele jaren ook in de ongevallencijfers,” besluit Marino Keulen.