Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 18 september 2015

#Persbericht Marino Keulen# 18-09-2015#:“Auditieve en visuele halteaankondiging in elke lijnbus is een stap voorwaarts voor de reiziger”#

In het kader van toegankelijkheid werkt De Lijn actief aan de introductie van auditieve en visuele halteaankondiging op lijnbussen. Tegen einde 2015 zal ongeveer 43% van de lijnbussen hiermee uitgerust zijn en het is de bedoeling om op termijn elke bus hiermee uit te rusten. Vanaf einde 2016 zal het systeem volledig operationeel zijn. Dit blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld).
“Met auditieve en visuele halteaankondiging zet De Lijn een stap vooruit om reizigers tijdens hun rit te informeren over de voortgang van hun busrit. Het is een vorm van noodzakelijke dienstverlening naar de reizigers toe en slechthorende en – ziende personen in het bijzonder. In juni vorig jaar heeft De Lijn een app gelanceerd voor halteaankondiging en moesten reizigers zichzelf behelpen om te weten wanneer hun halte daar was, nu zet men eindelijk de stap naar halteaankondiging in de bus. Tegen het einde van dit jaar zal ongeveer 43% van het wagenpark hiermee uitgerust zijn (via het led-scherm vooraan de bus) en bij elke nieuw aangekochte bus zal dit reizigersinformatiesysteem standaard aanwezig zijn zodat op termijn elke lijnbus hiervan voorzien is. Op de ingebruikname van het systeem is het wel nog wachten totdat ReTiBo volledig operationeel is,” stelt Marino Keulen.
Met de invoering van ReTiBo (Registratie-Ticketing-Boordcomputer) komt het project van halteaankondiging in een versnelling terecht en zal tegen einde 2016 het systeem effectief operationeel worden. Het reizigersinformatiesysteem kondigt via de boordcomputer een accurate halteaankondiging visueel en auditief aan. Voor elke lijn wordt wel nog een testrit voorzien om de correctheid te verifiëren.
Per bus kost het ongeveer €5.000 om dit systeem te voorzien (via een TFT-scherm voor de visuele aankondiging in de bus en het audiosysteem voor de auditieve aankondiging). Bij de aankoop van nieuwe bussen zit dit reeds vervat in de openbare aanbesteding.
“De Lijn dient mee te evolueren op het vlak van digitale en innovatieve vooruitgang en het reizigersinformatiesysteem is daar een goed voorbeeld van. Van zodra de lijnbussen die voor 2008 aangekocht zijn uit roulatie gaan, vermoedelijk rond het jaar 2020, zal het volledige wagenpark dit systeem gebruiken,” besluit Keulen.