Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 7 mei 2015

#Belga#07-05-2015#Weyts maakt zich weinig zorgen om klacht Aetis tegen kilometerheffing vrachtwagens#

De klacht van Aetis tegen het geplande Belgische systeem voor de kilometerheffing voor vrachtwagens is ongegrond. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts donderdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Marino Keulen (Open Vld), Björn Rzoska (Groen) en Paul Van Miert (N-VA). Volgens Weyts staat het gekozen systeem van Satellic voldoende open voor andere operatoren en is de kritiek van Aetis ongegrond.
Aetis, een Europese beroepsorganisatie van toloperatoren, meent dat de toekomstige kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land niet in overeenstemming is met de Europese regelgeving. De kritiek is dat Satellic, het privébedrijf dat het systeem mag uitwerken, een monopolie zou hebben. Aetis diende daarvoor een klacht in bij de Europese Commissie.
Volgens Vlaams minister Weyts is die kritiek echter ongegrond. "Het in België uitgerolde systeem zou volgens Aetis niet compatibel zijn met de EETS-specificaties (EETS = European Electronic Toll Service, red.). Maar dat klopt niet. Wat in het lastenboek staat, is wel degelijk conform die EETS-specificaties". Met andere woorden, het in België gebruikte systeem staat volgens Weyts wel degelijk open voor andere operatoren.
De N-VA-minister benadrukt ook dat de klacht van Aetis niet de reden is geweest om de startdatum voor de kilometerheffing op te schuiven naar 1 april 2016.
In zijn antwoord voegde minister Weyts er nog aan toe dat er een testfase komt met 1.500 gebruikers. Voorts zullen de On-Board Units (OBU's, de elektronische registratiebakjes) verdeeld worden vanaf 1 oktober 2015. Volgens minister Weyts zullen er bij de start zo'n half miljoen gebruikers zijn en wordt voor de volledige uitrol gerekend op 800.000 OBU's.