Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 9 april 2015

#Persbericht Marino Keulen 9 april 2015#: “Europese subsidies voor verhogen 33 bruggen over het Albertkanaal aangevraagd”#

In het kader van het Trans European Transport Networks (TEN-T) heeft Vlaanderen subsidies aangevraagd voor de verhoging van de resterende 33 bruggen over het Albertkanaal en de verbreding van het stuk tussen Antwerpen en Wijnegem. Dit blijkt uit een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Weyts (N-VA).
Volgens een Europese richtlijn dient de doorvaarhoogte onder elke brug 9m10 te zijn. NV De Scheepvaart heeft de afgelopen jaren reeds een heel aantal bruggen aangepast aan deze minimumhoogte. Er blijven echter nog 33 bruggen over tussen Antwerpen en Kanne (het Vlaamse deel van het Albertkanaal) die niet beantwoorden aan deze minimum doorvaarhoogte. Om deze noodzakelijke verhoging te realiseren rekent men op Europese subsidies. In het kader van TEN-T kan men maximaal 40% van de totale kostprijs gesubsidieerd krijgen. Voor de 33 bruggen gaat het over een bedrag van maximaal 94,5 miljoen euro (op een totale kostprijs van 236,2 miljoen euro).
Voor de verbreding van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem werd een Europese subsidie van 30,7 miljoen euro (op een totale kostprijs van 76,7 miljoen euro) aangevraagd. In de loop van de komende weken en maanden beslist de Europese Unie over alle dossieraanvragen en kent men de subsidies toe. Op basis van deze toekenning zal ook door Vlaanderen een timing en planning opgemaakt worden.

“Het Albertkanaal is een logistieke ader voor Vlaanderen en Europa”, stelt Marino Keulen. “De verhoging van de laatste bruggen over het Albertkanaal is noodzakelijk om de Europese doorvaarhoogte van 9m10 te bereiken en laat grote binnenscheepvaart (tot vier lagen containers) toe. Dit is belangrijk voor de ontsluiting van de Antwerpse haven over het water en past ook in de verkeersveiligheid: om meer vrachtwagens van onze drukke snelwegen te halen.”