Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 22 april 2015

#Persbericht 22-04-2015# : “Uplace betaalt jaarlijks 500 000 euro aan De Lijn voor eigen ontsluiting”#

Uit een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) blijkt dat Uplace jaarlijks 500 000 euro (excl. BTW) zal bijdragen voor de bediening door De Lijn. Dit zal resulteren in een hoogfrequente busverbinding tussen Vilvoorde IC-Station, Uplace en Zaventem Luchthaven. Dit bedrag is voor een periode van vier jaar voorzien. “Men gaat uit van 25% van de bezoekers die het shoppingcenter zullen bezoeken door gebruik te maken van openbaar vervoer. Dat is een ruim cijfer en uit de realiteit zal moeten blijken of dit haalbaar is. Dat neemt niet weg dat er wel een goede ontsluiting moet voorzien worden. Daarom is het positief om vast te stellen dat Uplace hier zelf aan meebetaalt,” stelt Marino Keulen.
De match tussen Uplace en openbaar vervoer is cruciaal om de zware verkeerscongestieproblemen in het betrokken gebied niet nog verder te verergeren. De afgelopen maanden zijn er verschillende studies gepubliceerd om te bewijzen dat er bijna niemand of juist heel veel mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken om te gaan shoppen in Machelen. “Het project is voorzien in een zone die zeer congestiegevoelig is, bijgevolg is een goede ontsluiting met het openbaar vervoer broodnodig,” oordeelt Marino Keulen. “Toch blijft het moeilijk om in te schatten hoeveel mensen gebruik zullen maken van het openbaar vervoer om er te geraken. Het gegeven dat Uplace hier zelf aan wil meebetalen is wel positief.”

Van zodra het Brabantnet gerealiseerd is met drie tramlijnen in en rond Brussel, zal Uplace ontsloten worden per (snel)tram en niet langer per bus. Bijgevolg vervalt de bijdrage van 500 000 euro per jaar dan ook. “De realisatie van Brabantnet is een investering van 494 miljoen euro die De Lijn via Publiek-Private Samenwerking hoopt te realiseren en die per jaar 32 miljoen euro aan exploitatiekosten zal genereren,” aldus Keulen. “Dit zou, volgens De Lijn, resulteren in 30 000 nieuwe openbare vervoersgebruikers op deze lijnen.”

“Deze investeringen in het openbaar vervoersnet zijn positief en dienen niet enkel voor de ontsluiting van Uplace, maar passen in een bredere aanpak van de files in en rond Brussel”, besluit Marino Keulen.

Bekijk hier de schriftelijke vraag alsook het antwoord.