Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 26 februari 2015

#Persbericht#Marino Keulen# : “Positief dat Nederlandse partners willen doorgaan met sneltram Hasselt-Maastricht”#

Gisterenavond tijdens de presentatie van de review door de stuurgroep Tram Vlaanderen-Maastricht is duidelijk geworden dat de Nederlandse partners, de gemeente Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg, nog steeds de ambitie hebben om een sneltram te realiseren tussen Hasselt en Maastricht ondanks de technische en financiële problemen die recentelijk opgedoken zijn. “Dat stemt mij gematigd positief,” stelt Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Lanaken, Marino Keulen (Open Vld). “De Nederlandse partners spreken hun ambitie uit om de tram tussen Hasselt en Maastricht te realiseren en zo de eerder gesloten contracten te honoreren.”
De technische problemen waar het nieuwe onderzoek zich op focuste waren vooral de stabiliteitsproblemen van de Wilhelminabrug, de Bassinbrug, het tunneldek en de Westelijke aanloop van de sneltram naar de brug toe. De conclusie van het rapport is dat een oversteek van de Maas financieel voor grote meerkosten zorgt (raming tussen de 20 en de 40 miljoen euro) en dus mogelijk financieel onhaalbaar wordt. Daarom bestelde de stuurgroep Tram Vlaanderen-Maastricht een nieuwe studie om te kijken naar twee mogelijke alternatieve eindhaltes van de sneltram: Mosae Forum of de Boschstraat. Beiden situeren zich in het centrum en aan de Westelijke kant van de Maas zodat deze niet overgestoken dient te worden. “Deze twee alternatieve pistes zijn interessant om te onderzoeken, maar het initiële uitgangspunt blijft om – onverkort – van station naar station te trammen,” aldus Keulen. “De hele bedoeling van het Spartacusproject is net om mensen via verschillende vervoersvarianten (tram, trein, …) te vervoeren en daarom is het cruciaal om aan het station van Maastricht uit te kunnen stappen en bijvoorbeeld met de trein naar Aken te sporen.”
Tegen de zomer wordt de nieuwe studie afgerond en zal de stuurgroep, de gemeenteraad van Maastricht en de Provinciale Staten van Nederlands-Limburg, zich hierover buigen. Verwacht wordt dan ook dat na de zomer van 2015 er nieuwe besluitvorming genomen moet worden over de nieuwe eindhalte. Dit alles zal steeds in overleg gebeuren met de Belgische partners, zijnde De Lijn en Vlaams minister van mobiliteit Weyts. “Na de zomer zal men twee opties op tafel hebben liggen: ofwel voor de Maas de eindhalte leggen, ofwel doorgaan tot het station. Het behoeft geen betoog dat ik persoonlijk voorstander ben van het station van Maastricht als eindhalte. Dat is contractueel ook zo vastgelegd,” stelt Marino Keulen. “Het is positief dat men dit alles wel wil overleggen en bespreekbaar maken met de Vlaamse partners en dat er terug contacten plaatsvinden met deze partners. Zich hullen in stilzwijgen is ter plaatste blijven trappelen. Zo komt men nooit tot doorbraken. Het is alleen onbegrijpelijk dat deze problemen nu pas aan het licht komen, na jaren van voorbereiding waar Maastricht en Nederlands-Limburg bij betrokken waren. Dit zorgt weeral voor een vertraging van het dossier, terwijl de tijd van uitvoering aangebroken is.”
Een mogelijke en “tijdelijke tussenoplossing”, in afwachting van de door de Nederlandse regering geplande verhoging van de Maasbruggen tot 9m10 (de Europese richtlijn voor containerbinnenvaart), is om de voorlopige eindhalte voor de Maas te leggen en na de verhoging van de Wilhelminabrug deze halte te verbinden met de definitieve eindhalte aan het station van Maastricht. “Dit is enkel mogelijk indien het gaat om een tijdelijke eindhalte en die tijdelijkheid beperkt in de tijd is en contractueel wordt vastgelegd, zodat deze binnen een redelijke termijn (dus zeker niet over 20 tot 30 jaar) een tussenhalte wordt op weg naar eindstation Maastricht-station,” besluit Keulen.
De geplande vertraging van het project wordt door de stuurgroep geschat op twee jaar en zal betekenen dat de sneltram Hasselt-Maastricht pas in 2020 kan rijden.