Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 24 oktober 2013

Pendelfonds faalt

Het Pendelfonds dat in het leven geroepen is om de files te bestrijden faalt. Dat blijkt uit een kritisch analyse van het Fonds door de Mobiliteitraad van Vlaanderen. Ook Vlaams Volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) wil het Pendelfonds grondig bijsturen. Bovendien wijst hij op het gebrek aan daadkracht om de ‘missing links’ in Vlaanderen weg te werken.

Mobiliteit is één van de achillespezen van deze Vlaamse regering. Onder minister Crevits zijn de files met 36% toegenomen. De oorzaak is het gebrek aan daadkracht om o.m. de zogenaamde missing links zoals Oosterweel, NoordZuid Limburg of de rondweg N60 te Ronse weg te werken. Maar ook op ander vlakken faalt het beleid.

Eén van de wapens om het fileleed tegen te gaan was het Pendelfonds. Het Pendelfonds heeft als doel om projecten te financieren van bedrijven die pogen hun werknemers niet met de wagen maar te voet, met de fiets of met gemeenschappelijk vervoer naar het werk te laten komen.

Donderdag bespreekt de commissie Mobiliteit in het Vlaams Parlement het Mobiliteitsverslag 2013 van de Mobiliteitsraad (MORA) van Vlaanderen. Daarin wordt het Pendelfonds tegen het licht gehouden. De MORA is kritisch voor het Pendelfonds: het fonds heeft geen impact op de verduurzaming van het woon-werkverkeer. Dat blijkt ook uit de cijfers: volgens het recentste onderzoek naar het verplaatsingsgedrag in Vlaanderen blijkt dat 72,4% van de woon-werktrips met de wagen gebeuren. Bij de oprichting van het pendelfonds, in 2007, was het doel van het Pëndelfonds om het auto-aandeel te laten zakken van 70 naar 60% tegen 2010. Dat is dus niet gelukt.

De MORA haalt verschillende oorzaken aan, zoals het tekort aan oproepen naar nieuwe projecten vanuit de overheid (in 2009, 2010, 2011 werden er telkens maar één oproep gedaan; in 2012 zelfs geen enkele meer). De toegekende subsidiebedragen werden ook fors verlaagd (de toegekende bedragen in 2010 en 2011 bedroegen nog maar een achtste van het totale bedrag in 2008). Het gevolg is dat het Pendelfonds ook steeds minder werknemers bereikt: in 2011 waren dat er nog maar 11.821, tegenover bijna 65.000 in 2008). Bovendien heeft het Pendelfonds ook nooit kleinere ondernemingen en KMO’s kunnen bereiken (amper 10% van de werknemers).

De MORA komt met maar liefst negen aanbevelingen om de werking van het Pendelfonds te optimaliseren, waaronder een betere communicatie, een administratieve vereenvoudiging en een bijsturing van het subsidiesysteem.

Ook Open Vld dringt aan op een grondige bijsturing van het pendelfonds. Marino Keulen : “Al sinds 2008, bij de eerste evaluaties, blijkt dat het Pendelfonds faalt in zijn opzet om meer mensen uit de auto te krijgen. Als het der regering menens is om het woon-werkverkeer te verduurzamen, zal ze het Pendelfonds moeten bijsturen.”

Daarnaast blijft Open Vld wijzen op het gebrek aan daadkracht van deze regering in het wegwerken van de zogenaamde “missing links” in Vlaanderen. “Van de 51 missing links op wegen en zeekanalen, werd er amper één weg gewerkt,” besluit Keulen.