Gemiste kans op inkomsten voor De Lijn


De Lijn poogt op 101 manieren om een betere kostendekkingsgraad te bekomen zoals opgelegd in het Vlaamse regeerakkoord. Parlementslid Marino Keulen (Open Vld) stelt opnieuw vast dat de grootste vijand die De Lijn hierin tegenkomt haar eigen voogdijoverheid is, de Vlaamse regering. Op de laatste ministerraad voor de vakantieperiode had de Vlaamse regering het over de wijze waarop reclame kan komen op de bussen en trams, maar laat ze geen anderstalige reclame toe waardoor De Lijn zeer veel inkomsten misloopt.

Open Vld stelt al langer dat de kostendekkingsgraad van De Lijn omhoog moet en ook de regeringspartijen zijn dit overeengekomen in het regeerakkoord. In datzelfde regeerakkoord wordt er ook gesteld dat de prijzen van de vervoersbewijzen, de laagste van Europa, niet sneller mogen stijgen dan de index. Deze onmogelijke houding in het regeerakkoord is al meermaals aangeklaagd in het parlement maar geen van de meerderheidspartijen – CD&V, N-VA en sp.a – wil van wijken weten. Al sinds september 2011 werd een oplossing beloofd, gaf De Lijn een dikke bundel van mogelijke maatregelen aan de Vlaamse regering, werd elke deadline weer verschoven en bijna twee jaar later werd uiteindelijk beslist dat van de hele rits voorstellen die De Lijn deed niets kon, behalve nog hier een daar een beetje besparen, zwartrijders harder aanpakken en meer inkomsten verkrijgen via reclame.

Maar ook in het reclameluik blijkt nu dat De Lijn opnieuw het slachtoffer is van haar eigen voogdijoverheid, de Vlaamse regering. De Lijn loopt immer een pak inkomsten mis doordat “anderstalige” reclame niet is toegelaten. Volksvertegenwoordiger Keulen : ‘De andere taal mag hoogstens de merknaam of de titel zijn maar een bedrijfsslogan “Let’s make things better” zoals de vorige van het echte Nederlandse bedrijf Philips mag niet. Grote merknamen zoals Coca Cola, Pepsi, Mc Donalds of Gillette met “The best a man can get” gaan hun internationale reclamecampagne met vaste baselines niet wijzigen enkel voor De Lijn. Hierdoor haken veel bedrijven af en ziet De Lijn, naar schatting, minstens een goede 1,2 miljoen euro langs haar neus voorbijgaan. Bedrijven zijn niet bezig om Vlaanderen en de Vlamingen een andere taal op te leggen maar willen reclame voeren die het beste aanslaat en dus aangepast is hun potentiĆ«le klanten.’

In het parlement werd hierover al van gedachten gewisseld. Toen bleek dat als iedereen een pragmatische houding aanneemt een oplossing mogelijk is, maar er was geen consensus in de meerderheid. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken kondigde aan nieuwe pogingen te wagen binnen de schoot van de Vlaamse regering.

“Wij stellen nu vast dat op de laatste ministerraad van de Vlaamse regering, waar de reclamevoering geagendeerd stond, er op dat vlak niets wijzigt. Het is een hypocriete houding van deze Vlaamse regering om enerzijds en terecht meer inkomsten te eisen van De Lijn maar het anderzijds De Lijn wel onmogelijk te maken om dit te realiseren. Dit is hetzelfde als aan een spurter vragen een nieuw wereldrecord 100m te realiseren maar ondertussen wel zijn benen vast binden. Ook in dit zoveelste dossier wordt spijtig genoeg alweer eens bewezen dat deze Vlaamse regering niet in staat is keuzes te maken en dingen te realiseren,” geeft Marino Keulen het standpunt van Open Vld weer.


Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.