Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

donderdag 7 februari 2013

Nieuwe bussen van De Lijn, nieuw Fyra debacle?

In de toewijzing die De Lijn deed van 286 nieuwe bussen lijkt het erop dat het criterium prijs enorm heeft doorgewogen en zeker niet het criterium kwaliteit. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) hoopt dat De Lijn niet zal afstevenen op een scenario zoals de NMBS met de hoge snelheidstrein Fyra.
De Lijn koopt 286 nieuwe bussen aan voor 93 miljoen euro waarvan er 103 worden besteld bij de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De Franse firma Irisbus haalt het leeuwendeel van de bestelling binnen als goedkoopste aanbieder. Iedereen mag meedoen met de aanbesteding maar het blijkt nu dat de toewijzing vooral gebeurd is op basis van de prijs en dat het criterium kwaliteit, waarvoor de Vlaamse busbouwers gekend zijn, veel minder belangrijk was.

De Franse maatschappij Irisbus, die de bussen gaat laten maken in Tsjechië, is onderdeel van Fiat International die net zoals treinconstructeur AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra, een Italiaans bedrijf is. Indertijd koos men voor de Fyra als goedkoopste aanbieder omdat er niet voldoende middelen waren om een kwaliteitsvolle hogesnelheidstrein aan te kopen.

Volgens volksvertegenwoordiger Keulen mag de kostprijs bij De Lijn niet het belangrijkste criterium zijn in de toewijzing. Met een overheidssubsidie van meer dan één miljard euro moet De Lijn ruimte hebben om te gaan voor kwaliteit. Bovendien is iedereen het er over eens dat ook het vervoer van De Lijn kwaliteitsvol en milieuvriendelijk moet gebeuren, zeker in een dichtbevolkte regio als Vlaanderen.

Het is duidelijk dat in de toewijzing van de bestelling voor de nieuwe bussen vooral de prijs gespeeld heeft. Iedereen weet dat kwaliteit zijn prijs heeft. Niet voor niets zeggen de Engelsen "If you pay peanuts, you get monkeys!"

"Het is dan dubbel pijnlijk te moeten vaststellen dat de regering Peeters steeds stelt dat Vlaanderen als regio het verschil moet maken ten opzichte van de rest van de wereld met onze innovatie en kwaliteit maar aan de andere kant zelf die innovatie en kwaliteit niet als belangrijkste criteria gebruikt in haar aanbestedingen", besluit Keulen teleurgesteld.