Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 27 februari 2013

Klaverblad Lummen van 40 miljoen nu reeds bijwerken

Op 10 juni vorig jaar opende Vlaams minister Crevits het nieuwe klaverblad van Lummen, dat naar schatting 40 miljoen euro heeft gekost. Maar volgens parlementslid Marino Keulen (Open Vld) zat het ontwerp toch niet zo goed in elkaar dat alle problemen opgelost zijn waardoor aanpassingen nodig zijn.

Iedereen herinnert zich het oude klaverblad in Lummen nog wel. Kilometers aanschuiven als je van Antwerpen naar Brussel of van Hasselt richting Antwerpen moest. Het probleem zat er vooral in het feit dat iedereen die wisselde de ring moest nemen van het klaverblad en de doorstroming hier niet vlot genoeg ging.

Na jaren wachten en verschillende studies begon met uiteindelijk aan het nieuwe klaverblad dat uiteindelijk, naar schatting, een goede 40 miljoen euro gekost heeft en alle huidige problemen oploste maar ook toekomstige verkeersstromen de baas moet kunnen. De files behoorden eindelijk tot de verleden tijd en de veiligheid verbeterde enorm.

Nu blijkt echter dat op geregelde tijdstippen wanneer er regenval en mist is er problemen zijn. Hierover ondervroeg volksvertegenwoordiger Keulen de bevoegde Vlaamse minister en komt er naar boven dat aan het spiksplinternieuwe klaverblad wijzigingen moeten gebeuren.

Bij het definitieve ontwerp heeft men ten opzichte van het origineel ontwerp reeds langere uitvoegzones moeten voorzien. Maar nu komt boven water dat men geen of te weinig rekening hield met de inplanting en de wisselwerking met de aansluitende wegvakken zoals het wegvak Lummen-Hasselt van de E313. Samen met de geplande renovatie van dit wegvak in het voorjaar van 2014, zal AWV de afslagstrook van het Klaverblad komende uit Leuven naar Hasselt op de E313 verlengen tot aan afrit 26 bis (Industrie Zolder – Lummen). Hierdoor verlengt de weefzone over een kleine kilometer, waardoor invoegen op de E313 vanaf het klaverblad vlotter kan verlopen.

Maar ook het op- en afritcomplex Lummen-Centrum op de E314 richting Brussel veroorzaakt problemen. Men heeft hier momenteel geen kant en klare oplossing voor en daarom is men een studie gestart om de weefproblematiek op deze locatie te verminderen.

“Het nieuwe klaverblad is een enorme verbetering ten opzichte van vroeger. Het is echter droevend opnieuw te moeten vaststellen dat dure studies toch nog mankementen vertonen. Hierdoor moeten er weeral aanpassingen gebeuren die veel meer zullen kosten dan wanneer men dit ineens goed had gedaan.” besluit Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen.