Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 23 maart 2012

"Snelbussen hebben uiterst goede bezettingsgraad"

23/03/2012 - Vandaag in Het Belang Van Limburg: Hilde Crevits geeft cijfers bedreigde snelbuslijnen vrij
Lijn 178, de snelbus tussen Maaseik en Brussel, heeft gemiddeld 35 reizigers per rit. Lijn 68 (snelbusverbinding Bocholt-Antwerpen) heeft gemiddeld 45 reizigers aan boord. Snelbuslijn 179 (Hamont-Leuven- Brussel) heeft dan weer gemiddeld 37 reizigers. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen.

Deze drie Limburgse snelbussen zijn bedreigd door besparingsplannen bij de openbare vervoersmaatschappij.

Een onderzoek loopt nog steeds. Marino Keulen: "Maar de snelbussen in kwestie hebben dus een uiterst goede bezettingsgraad. Mochten alle busverbindingen dergelijke cijfers kunnen voorleggen, dan was het debat over halflege en lege bussen zonder voorwerp", stelt Keulen.

"Het noordoosten van Limburg is sowieso al ondermaats bedeeld qua openbaar vervoer. Net zoals de NMBS vergeten is dat Limburg deel uitmaakt van het koninkrijk België. Deze cijfers bewijzen dat de snelbussen ook gebruikt worden. Ze zijn maatschappelijk relevant. Denk ze weg en het gros van de gebruikers, pendelaars en studenten, zullen per auto naar Antwerpen, Leuven of Brussel reizen. Dat betekent nog langere files op de E314, E313 of E40. En dan heb ik het nog niet over de CO2-uitstoot."

"Geen alternatief"
Keulen vindt de denkpiste om met gewone lijnbussen reizigers naar het NMBS-station in Genk te brengen geen goed alternatief.

"Wie vanuit Hamont-Achel of Meeuwen-Gruitrode dat traject met een bus moet doen, is snel drie kwartier kwijt. En dan moet er nog een perfecte aansluiting zijn in het station van Genk. Met deze cijfers is het duidelijk dat die snelbussen moeten blijven rijden."

© Concentra