Het Belang van Limburg: Marino Keulen legt eed af als burgemeester van Lanaken

15/12/2012 - Vandaag om 14 uur legt de 48-jarige Marino Keulen (Open Vld) de eed af als vierde burgemeester van Lanaken sinds de fusie van 1976. "Lanaken" - dixit Keulen - "heeft altijd sterke bestuurders gehad, sterke burgemeesters." Hij zegt het niet letterlijk, maar Keulen is vast van plan die traditie voort te zetten. Er is gedrevenheid, er is goesting, er liggen plannen klaar. Wie deze wat atypische 48-jarige liberaal niet beter kent, zou zeggen: "Er zijn binnenkort vast verkiezingen."

Waarom nog burgemeester worden? Waarom Guido Willen zijn laatste jaar niet laten uitdoen?
"Omdat het zo afgesproken is aan het begin van de legislatuur: 'Het laatste jaar ben ik burgemeester.' Ik was in 2007 nog Vlaams minister voor Binnenlands Bestuur. Maar ik ben wel een ploegspeler. Dat is misschien het atypische. Door te delen, word je sterker. Ik hoor vaak: 'Je moet meer van je afbijten, je moet meer opeisen.' Maar door te zijn wie ik ben, ben ik er ook gekomen. Guido heeft een fantastisch parcours afgelegd. Qua deskundigheid en aanpak niet te overklassen. Hij blijft ook in het college als schepen van Financiƫn. Tegelijk hebben veel mensen voor mij gestemd in 2006, ze verwachten het ook van mij."

Je bent lijsttrekker van Open Vld, veruit de sterkste fractie in de gemeenteraad. Gaan jullie verder met de sp.a?
"De verstandhouding in de coalitie is goed, er is een loyale samenwerking, maar er is geen overeenkomst met de sp.a. En ook niet met een andere partij. Het zal een open race worden. Een nieuwe factor zal de N-VA zijn. Zullen ze hun nationale succes ook lokaal kunnen vertalen?

Hoe pijnlijk was je nederlaag om het voorzitterschap van Open Vld?
"Na enkele weken werd het me duidelijk dat ik het niet ging halen. Ik werd te veel met de vorige generatie geassocieerd, met Dewael, Verhofstadt. Hoewel ik dat nog altijd de sterkste generatie vind die de Vld ooit gehad heeft. Maar de militanten wilden een cesuur, wilden iets nieuws, wilden verandering. En zo is Alexander De Croo voorzitter geworden. Je kan van Alexander beweren wat je wil, maar in de regeringsonderhandelingen heeft hij wel bewezen dat hij het kan.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.