Ribbelstroken nu standaard bij wegenwerken

03/11/2011 - Tijdens de werken aan de E17 werden ribbelstroken gebruikt als project om het aantal ongevallen te doen dalen en het blijkt te werken. Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) vraagt dat dit systeem, waar het kan, een standaard wordt bij wegenwerken. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, schaart zich achter deze vraag.

Tijdens de zomer werden er ribbelstroken aangebracht aan de werken op de E17 ter hoogte van Zwijnaarde-Deinze. Na een aantal aanpassingen bleek het een positief effect te hebben en het aantal ongevallen te doen dalen.

Marino Keulen : “Het principe is simpel. Ribbelstroken worden aangebracht ter hoogte van snelheidswisselingen voor de werken en zorgen ervoor dat de wagen trilt als men erover rijdt. Het effect is dat een chauffeur die wat onachtzaam of niet alert was door deze trilling terug bij de pinken en oplettend is wanneer hij de werken bereikt.”

Twee types van ribbelstroken geprobeerd

Er werden eerst ribbelstroken aangebracht met een dikte van 5mm, een breedte van 50cm en een tussenafstand van 3 meter tussen twee stroken maar dit bleek weinig schudeffect te veroorzaken. De tweede poging verhoogde de ribbelstrook tot 8mm, de breedte werd 5cm en de tussenafstand 30cm. De chauffeurs werden letterlijk en figuurlijk wakker geschud.

Deze tweede versie werd positief onthaald door de VAB, Touring, de politie, de aannemers, de wegenwerkers, … Daarom stelde volksvertegenwoordiger Keulen voor de ribbelstroken, waar kan, als een standaard onderdeel te voorzien bij wegenwerken.

“De kostprijs van 17.000 euro om twee keren ribbelstroken te leggen en te verwijderen is weinig ten opzichte van de totale kost van enkele miljoenen euro voor dergelijke grote wegenwerken. Bovendien worden hier ongevallen met doden en zwaargewonden mee vermeden. Ik ben een fan van de ribbelstroken!” stelt Marino Keulen.

Overal ribbelstroken

Parlementslid Marino Keulen pleitte daarom ervoor om de ribbelstroken als een standaard mee op te nemen bij grote werken op autosnelwegen en andere gewestwegen. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits steunt deze vraag en besliste dan ook om ribbelstroken toe te passen op andere locaties op voorwaarde dat het lawaai van deze stroken de omgeving niet te veel tot last is.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.