Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 28 april 2010

Spartacusplan - Overleg met Nederland

28/04/2010 - Via de pers konden we op 15 februari 2010 vernemen dat de stad Maastricht in 2012 wellicht niet klaar is om de sneltramlijn Hasselt – Maastricht op Maastrichts grondgebied te laten rijden. Dit wordt zowel bevestigd door de Veolia-directeur, de Nederlandse partner van De Lijn in het Spartacusproject, als door gedeputeerde Ben Kersten van Nederlands Limburg.

Op mijn vraag om uitleg betreffende een stand van zaken in het Spartacusproject, antwoordde de minister in deze commissie dat zij kort en bondig kon zijn en kon meedelen dat alles volgens planning verliep. De eerste sneltramlijn, Hasselt – Maastricht, zou in 2012 operationeel zijn.

Ik veronderstel dat de uitspraken van de Nederlands-Limburgse partners roet in het eten gooien en de vooropgestelde planning in de war sturen.
  • Wat is nu de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering en ingebruikname van de eerste sneltramlijn, Hasselt – Maastricht, in het Spartacusplan? 
  • Kan de minister haar belofte, ingebruikname van het traject Hasselt – Maastricht in 2012, nog volhouden?
De Lijn is momenteel nog bezig met de uitwerking van de geactualiseerde timing. Ze is nog niet beschikbaar.
  1. Heeft de minister overleg gevoerd met de Nederlandse partners? 
  2. Welke knelpunten zijn er bij hen die het project vertragen? 
  3. Welke conclusies zijn uit de eventuele gesprekken getrokken met betrekking tot de timing van de ingebruikname van het vermelde traject?
  4. Indien de uitvoering van het eerste traject vertraging oploopt, welke zijn dan de gevolgen voor de uitbouw en ingebruikname van de andere trajecten (Hasselt – Genk – Maasmechelen en Hasselt – Neerpelt)? 
  5. Zal de uitvoering en ingebruikname van deze trajecten ook vertraging oplopen?

Er wordt door De Lijn met de Nederlandse partners overlegd hoe de planning gelijk kan blijven lopen (zie ook 1.).

De planning van de twee andere sneltramassen verloopt autonoom. De timing voor lijn 1 heeft daardoor slechts in beperkte mate een mogelijke impact op de planning en uitvoering van de lijnen 2 en 3.