Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 5 juni 2009

Open Vld wil meer Limburgers in hoger onderwijs

05/06/2009 - De provincie Limburg wil zich profileren als een kenniseconomische en innovatieve regio, en daarbij is onderwijs van groot belang. Open Vld Limburg ziet hier nog heel wat uitdagingen. 

Ten eerste moeten de oorzaken van de ondervertegenwoordiging van Limburgse jongeren in het hoger onderwijs worden aangepakt. Dat aantal ligt momenteel lager dan het Vlaamse gemiddelde. Ten tweede moet de Limburger als wereldburger, eens het diploma op zak, over de hele wereld terechtkunnen. Meertaligheid in het hoger onderwijs kan daarbij een grote troef zijn. Tijdens een bezoek aan de Provinciale Hogeschool Limburg lichtten Limburgs lijsttrekker Marino Keulen en 2de opvolger Laurence Libert de Open Vld-actiepunten omtrent hoger onderwijs verder toe.


Meertaligheid is een troef. Daar zijn we in Vlaanderen al eeuwenlang van overtuigd. Toch remt de huidige taalregeling een meertalige vorming af. Nederlands als basistaal is een belangrijke premisse, maar in een zelfbewust Vlaanderen is er daarnaast ook plaats voor een gevarieerd en sterk uitgebouwd taalonderricht.
Open Vld pleit voor meer vrijheid in de manier waarop vreemde talen worden aangeleerd. Daartoe moet het taalonderwijs in zowel kleuter- basis- secundair als hoger onderwijs worden veranderd. Meertaligheid is een troef en staat niet haaks op een goede kennis van het Nederlands. Alle scholen die dat willen, moeten de mogelijkheid krijgen om taaluitwisselingsprojecten, onderdompelingen en onderricht in twee of drie talen te organiseren.
Instroom van Limburgse studenten
Voor de toekomst van Limburg is het belangrijk dat zoveel mogelijk jongeren deelnemen aan het hoger onderwijs. De (te beperkte) participatie van Limburgse jongeren aan het hoger onderwijs was in het verleden problematisch. De afgelopen jaren is het aantal Limburgers dat hoger onderwijs volgt gestegen tot 20.817 studenten. In het academiejaar 2007-2008 volgden meer Limburgse jongeren hoger onderwijs dan de jaren voordien, namelijk 41,8%. Vooral de universiteiten winnen Limburgse studenten. Voor het academiejaar 2007-2008 was de toename er 2,9%, terwijl het aantal hogeschoolstudenten gelijk bleef.
Hoewel er een forse inhaalbeweging ingezet is, blijft de participatie van Limburgers aan het hoger onderwijs achterop in vergelijking met het cijfer voor de rest van Vlaanderen; dit is nl. 45,3%. Limburg kent procentueel minder universiteitsstudenten dan andere provincies in Vlaanderen. Hierbij springt ook in het oog dat in Limburg minder vrouwen een universitaire studie aanvatten dan hun mannelijke collega's.
Open Vld Limburg wil het aantal Limburgse jongeren dat hoger onderwijs volgt verder doen groeien. Limburg wil zich immers profileren als een kenniseconomische en innovatieve regio, maar zonder kennisinstroom is dat onmogelijk. Daarom moeten een aantal oorzaken van de ondervertegenwoordiging van Limburgse jongeren in het hoger onderwijs drastisch aangepakt worden.
1. Zorg voor een voldoende keuzeaanbod binnen de Universiteit Hasselt
De ondervertegenwoordiging van Limburgers in het hoger onderwijs is mede het gevolg van het beperkte opleidingsaanbod aan de Universiteit van Hasselt en het feit dat een groot aantal van de Limburgse studenten verkiest binnen de eigen provincie zijn hogere studies verder te zetten. Er dient dus naar gestreefd te worden een ruimer keuzeaanbod te garanderen binnen de Universiteit Hasselt.
2. Zet maximaal in op àlle talenten
We stellen nog te vaak vast dat kinderen uit kansarme gezinnen veel minder hoger onderwijs volgen dan anderen. Het volstaat niet dat al veel financiële drempels weggewerkt zijn om iedereen die daartoe de capaciteiten heeft naar onze universiteiten en hogescholen te loodsen. Vooral jongeren uit gezinnen van wie de ouders laaggeschoold zijn, nemen te weinig deel aan het hoger onderwijs. Open Vld Limburg pleit voor een beleid dat geen enkel talent verloren laat gaan. We geloven hier in de toegevoegde waarde van sensibilisering, onderwijs op maat, doorgedreven inzet op talenkennis door inschrijvingsplicht op school vanaf 3 jaar en peter- en meterprojecten, waarbij oudere studenten eerstejaars uit kansengroepen onder hun vleugels nemen.
3. Wees waakzaam voor het watervaleffect in het secundair onderwijs
Een andere verklaring voor de ondervertegenwoordiging van Limburgers vinden we in de studiekeuze van jongeren in het secundair onderwijs. Het aantal ASO-gediplomeerden in Limburg ligt beduidend lager dan in andere Vlaamse provincies. De situatie van onze jongens is daarin zeer opvallend: hun deelname aan de derde graad van het ASO bedraagt amper 25 procent. Los van de waarde van het BSO- en TSO onderwijs, is het wel belangrijk dat elk kind maximaal zijn potentieel ten volle kan ontwikkelen.
4. Voer een kotpremie in
Al geruime tijd pleit Open Vld voor het fiscaal aftrekbaar maken van de huur van een studentenkamer. Indien de overheid inkomsten int uit de studentenkamers via de inkomstenbelasting van de eigenaars, dan is het rechtvaardig dat de overheid iets teruggeeft via de fiscale aftrekbaarheid van de huur van een kamer. Alternatief: een Vlaamse kotpremie kan de financiële last verzachten en dus helpen aan een hogere deelname aan hoger onderwijs in Limburg.
Open Vld Limburg pleit voor:
  • het verder verhogen van het aantal Limburgse jongeren dat hoger onderwijs (hogeschool of universiteit) volgt;
  • het aanbieden van een voldoende studieaanbod aan de Universiteit Hasselt;
  • het ondersteunen en initiëren van projecten die kinderen uit kansarme gezinnen toeleiden naar hoger onderwijs;
  • gelijke startkansen beginnen in de kleuterklas. Open Vld verlaagt de leeftijd van de inschrijvingsplicht voor kleuters tot 3 jaar;
  • verderzetten van peter- en meterprojecten waarbij ouderejaarsstudenten in het hoger onderwijs eerstejaars (uit kansengroepen) onder hun hoede nemen;
  • zorgen dat elk kind in het secundair onderwijs de juiste keuze op zijn/haar maat kan maken tussen ASO/TSO/BSO;
  • invoering van een kotpremie.