Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

vrijdag 22 mei 2009

Stem onderwijs beter af op bedrijfsleven

22/05/2009 - De provincie Limburg telt een 80-tal scholen met technisch of beroepssecundair onderwijs, waar meer dan 26.000 jongeren les volgen. Onderzoek van de Universiteit Hasselt toont aan dat jongeren uit Limburg opvallend vaker kiezen voor TSO en BSO dan jongeren uit andere provincies. Volgens dit onderzoek kiest in de derde graad secundair onderwijs maar liefst 75% van de jongens TSO of BSO.
Nog al te vaak kampt het beroeps- en technisch onderwijs met een imagoprobleem. Ons onderwijs is nog teveel een "sorteermachine" waarbij leerlingen starten in de moeilijkste richtingen, om dan nadien "af te zakken" naar andere richtingen. Nochtans staan het BSO en TSO eveneens voor volwaardige opleidingen gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en competenties. Uit de jaarlijkse schoolverlatersenquêtes van de VDAB blijkt dat leerlingen uit sterke studierichtingen van het BSO en het TSO niet lang werkloos zijn. Open Vld Limburg pleit voor een herwaardering van het TSO en BSO.

Een eerste prioriteit blijft de optimale afstemming tussen TSO-BSO en de arbeidsmarkt. De instroom van deze mensen op de arbeidsmarkt loopt niet van een leien dakje. Want de opleidingen in ons onderwijs zijn vaak niet genoeg afgestemd op het werk in de sector. Daarom pleiten we voor opleidingen die resoluut gericht zijn op de praktijk en zeker ook op het invullen van de talrijke knelpuntvacatures (bv. in de bouw).

Maar het onderwijs kan dit niet alleen. Daarvoor hebben we vele partners nodig: o.a. andere opleidingsverstrekkers, zoals VDAB en Syntra én ondernemers die leerlingen stages en later werk aanbieden.

Geen enkele technische of beroepsschool kan verder de razendsnelle technologische ontwikkelingen bijhouden en leerlingen laten werken met de meest recente apparatuur. Daarvoor moeten de scholen intensief samenwerken met ondernemingen en met sectoren die deze technologie ter beschikking willen stellen.

TISM - Bree: 3 schitterende voorbeelden

Een schitterend voorbeeld van de kruisbestuiving tussen TSO-BSO en bedrijfsleven is de samenwerking tussen het Technisch Instituut Sint-Michiel uit Bree en het staalconstructiebedrijf Mathieu Gijbels NV. Het project laat leerlingen kennismaken met het bedrijfsleven. Leerlingen van lassen (BSO), mechanische technieken (TSO) en hout (BSO) doorlopen een project waarbij zij kennismaken met de sector én arbeidsattitudes aanleren . Zo krijgen leerlingen kansen die ze binnen een gewone lessituatie niet kunnen krijgen.

Het oefenhuis: Dit project heeft tot doel een andere manier van leren te organiseren. Een school die uitgebouwd wordt als een krachtige leeromgeving nodigt jongeren uit al hun talenten en competenties op doe, denk en sociaal vlak te herkennen, aan te boren en levenslang en levensbreed te ontwikkelen.

Binnen dit project zal de taak van de leraar meer de rol van een coach, begeleider worden. Hij overlegt met zijn collega van de ander vakken. De volgende bedrijven steunen dit project: Bruggen HSB, architectenbureau Clijsters, Frankenglas, Glasurit, Gyproc, Haubold-Kihlberg, Jaga, Janssen Profmarket, Jojo Electronica, Lumiance (Sylvania), Matrix Laser Guide Lines, Meekers Roger, Niko, Norbord, Paesen Bouwmaterialen, Herman Paesen (Sypa cv), Sanelco, Sanelco,Velux Raamsystemen en Weldimo.

In samenwerking met het bedrijf LAG werd een Regionaal Lascentrum opgericht. Hier worden de lasopleidingen voor de leerlingen van het zesde en zevende jaar geoptimaliseerd. In dit lascentrum kunnen ook werknemers uit de privésector voor opleidingen terecht.

Open Vld-lijsttrekker Marino Keulen bezocht samen met Patrick Dewael, Jaak Gabriels, Nele Lijnen, Kathleen Soors, An Moons en Ilse Jaspers het TISM in Bree om met de leerkrachten in gesprek te treden over hun ervaringen en manier van aanpak. Ook de Open Vld-programmapunten werden toegelicht.

Open Vld Limburg pleit voor:
  • Herwaardering van het technisch en beroepssecundair onderwijs;
  • Betere aansluiting van BSO en TSO op de arbeidsmarkt, en vooral ook op de knelpuntvacatures;
  • Doorgedreven samenwerking tussen bedrijfsleven en industrie met scholen die TSO en BSO aanbieden;
  • Stages in het bedrijfsleven voor studenten van het zesde jaar BSO en TSO én voor de leerkrachten.